حلول ماه شعبان مبارک !

ماه رجب خداحافظ ، و سلام ماه شعبان ، سلام بر موالید بی نظیر تو ، سلام بر مهدی ، سلام بر حسین ،سلام بر زینت عبادت کنندگان و سلام بر عباس .

سرآغاز تو ابالفضل است ، باب ورود به حریم حسین ، و نهضتی که به دست فرزندش ادامه یافت ، تا به دست مهدی رسید !!

سلام بر اسرار تو که سر الاسرار عالم است .

کلید غفران ماه رمضان تویی ، و پله کان عروج در مهمانی الهی .

 

مناجات امیر مؤمنان را در شبهای تو شنیده ام ، از راز و نیاز علی در شبهایت بزرگی تو را فهمیدم ، علی خدا را به تو قسم میداد ، کسی که همه عالم در شب قدر خدا را به او قسم میدهند . الهی بعلیٍ !!

 

بالهای مهربانیت را برای من بگشا ، بگذار زیر پرو بال تو آرام بگیرم ، ماه شعبان ! اینجا سرد است ، تاریک است ، و من از تارکی می ترسم ، ماه شعبان ، بتاب ، بتاب بر یخهای زمستانیمان ، ماه شعبان ! اینجا کویر است ، تشنه ایم ، تشنه خدا ، پس ببار ، ببار به زمینهای خشک سالیمان ، ما را برای شب قدری بهتر ، مهمانی زیباتر ، آماده تر کن !

 

چه زیباست مهمانی الهی ، بعضی از اول رجب مهمانند ، برخی با تو آغاز کرده اند ، و برخی با رمضان ، خوشا به حال آنانی که سه ماه مهمان خدایند .

عید فطر برای رمضانیان زیباست ، برای شعبانیان زیباتر و برای رجبیون وصف ناشدنی !

رجب که از دستمان رفت ،تو برایمان نور افشانی کن ، خوش آمدی ، سلام ماه شعبان .



لینک ثابت

بازدید : 564
[ یکشنبه 26 اردیبهشت 1395 ] [ 10:31 ] [ نویسنده : حاجی علی علیزاده ] | نظرات (0)

جاده روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان درست که کمی باریک است اما می توان رفت آمد کرد اینجا پشته است

عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

اینجا ژردی در پایین روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان بسیار با صفا ودل باز می باشد به دیدنش می ارزد

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

داخل روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان بسیار دیدنی وجالب می باشد با مردم مهمان دوست تا زمان محبت

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

جاده بغل گچی قالاسی در خنده روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان بسیار منظره زیبا و از همه جور سبزه هست خوردنی آشی وکبکها می خوانند با صدای دلنشین انسان را به زندگی در این زمان امیدوارتر می کنند امیدوارو با دیدن این منظره زیبای طبیعی شکر گذار خداوند مهربان باشیم

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

 

 

عکسی از حاجی علی

 

 

 



لینک ثابت

بازدید : 457
[ یکشنبه 26 اردیبهشت 1395 ] [ 10:17 ] [ نویسنده : حاجی علی علیزاده ] | نظرات (0)
[ دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 ] [ 12:10 ] [ نویسنده : حاجی علی علیزاده ] | نظرات (0)

مبعث

روز مَبْعَث بر پایهٔ باورهای اسلامی، روزی است که محمد، پیامبر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. مسلمانان معنقدند او در غار حرا، توسط جبرئیل و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند. محمد در این زمان چهل سال داشت و در مکه زندگی می‌کرد.

 

باور شیعیان

بر اساس باور شیعیان، محمد مصطفی در روز ۲۷ رجب عام الفیل، سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام مبعوث شد. شیعیان این روز را جشن می‌گیرند و در روایات اسلامی اعمال مستحبی برای روز مبعث پیش بینی شده‌است. دعا، نماز و غسل مستحب از اعمال این روز است.

 

باور اهل سنت

در نزد اهل سنت تاریخ دقیق بعثت پیامبر مشخص نیز ولی بعضی معتقدند که این واقعه در شب ۲۱ ماه رمضان بوده است. به دلیل نامعلوم بودن تاریخ، مبعث نزد اهل سنت جشن گرفته نمی‌شود.

 

روز مبعث چه روزیست؟

 

روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.

 

حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند.

 

روز مبعث، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی دفن شده بود. روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هایی که در رقص شمشیرها زخمی می شد و در جنگل نیزه ها جان می باخت. آن روزها، دخترکان معصوم، به جای آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاک می خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تیرها می دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می زیستند. آه که چه خارهایی به پای بشریّت می خلید و چه زخم هایی دل عاطفه ها را می خَست.

 

روز مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت ها بود؛ روز مرگ کرامت هایی که به پای بت ها قربانی می شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش های ناروا بود.



لینک ثابت

بازدید : 276
[ چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 ] [ 9:49 ] [ نویسنده : حاجی علی علیزاده ] | نظرات (0)
[ شنبه 04 اردیبهشت 1395 ] [ 11:55 ] [ نویسنده : حاجی علی علیزاده ] | نظرات (0)

حاجی علیروستای ارلان

حاجی علیحاجی علیشگوفه

طبیعت بهار بهترین منظره برای آرامش و عگاسی 95 در روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان عکسهای از حاجی علی

روستای ارلانروستای ارلان

حاجی علیحاجی علی



لینک ثابت

بازدید : 230
[ جمعه 20 فروردین 1395 ] [ 12:29 ] [ نویسنده : حاجی علی علیزاده ] | نظرات (0)

13 بدر در گچی قالاسی

شلوغ ترین محل در سیزده بدر اطراف گچی قالاسی روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان در اطراف مرند می باشد اکثراُ قبل از نهار می ایند وبعد از نهار جای برای پارک کردن ماشین هم پیدا نمی کنید رفت آمد به قدری زیاد می شود که باعث ترافیک شده که باید با دنده یک رفت آمد کرد با رعایت احترام ادب این روز طبیعت را باید به سر کرد

سیزده بدر در گچی قالاسی روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان عکسی از حاجی علی

سیزده بدر در روستای ارلانسیزده بدر در روستای ارلان

روستای ارلانگورییل در روستای ارلان

روستای ارلانروستای ارلان

سیزده بدر در گیورییل روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان عکسی از حاجی علی

اینجا هم محل استراحت و خوش گزرانی تعدادی از مردم که باغ دارند می باشد جای بسیار خوب و جالب

کالار در روستای ارلانکالار در روستای ارلان

اینجا کالار است جای برای گردش جای خطر ناکی اشت باید دقت کرد و احمد طاقچاسی در این محل طبیعی می باشد اینجا دستکاری نشده خدا دادی می باشد بسیار هم بزرگ می باشد  عکسی از حاجی علی

احمد طاقچاسی در روستای ارلان کالاراحمد طاقچاسی در کالار روستای ارلان

احمد طاقچاسی در روستای ارلانروستای ارلاتن

احمد طاقچاسی تقریباُ 300ویا از آن بیشتر عمر دارد می گفتن اینهارا احمد و محمود ساخته اند دوبرادر بودندر این محل زندگی می کردن  عکسی از حاجی علی

آبی درسی در روستای ارلان

آبی درسی بسیار بزرگ و در آمد خوبی دارد برای روستایان عکسی از جای علی

شگوفه های بهاری در کالار روستای ارلانشگوفه بهاری در کالار روستای ارلان

 شگوفه های بادانم در کالار عکسی از حاجی علی

 سد روستای ارلان

سد روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان در سیزده بدر عکسی از حاجی علی آ یا این سد کی آب جمع می شود در تابستان یا زمستان

بارش برفروستای ارلان

روزی مغازه داری رفت برای مغازه ای خود وسایل بخرد رفت به یک مغازه سفارش داد تا لوازم را جمع کند بعد از ساعتی می آید وسایل ها را ببرد دید که مغازه دار وسایل ها را خیلی تمیز و اشغالهارا از هم جدا کرده  خریدار گفت چرا اینقدر تمیز کردی گفت باید جنس پاک و بدون آشغال باشد خریدار گفت سود نمی کند فروشنده گفت آیا در منطقه شما برف باران می آید گفت بلی فروشنده گفت می آید ولی در وقتش نمی آید این حکایت ماست



لینک ثابت

بازدید : 265
[ جمعه 13 فروردین 1395 ] [ 16:53 ] [ نویسنده : حاجی علی علیزاده ] | نظرات (0)
 مقبره شمس تیریزی در خوی  

شمس تبریزی

در بغل اتوبان داخل خوی تقریبا 500 متر از امامزاده بهلول فاصله دارد بسیار جالب و یاداور قدیم با آن شاخ هادر برج می اندازد

مقبره شمس تبریزیمقبره شمس تبریزی

مقبره شمس تبریزیمقبره شمس تبریزی

مقبره شمس تبریزیامامزاده بهلول

شمس تبریزی

آفتاب: سخنگوی شورای شهر تبریز از کشف آرامگاه حقیقی شمس تبریزی، عارف نامی قرن ششم هجری در تبریز خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آفتاب به نقل از فارس،‌ حبیب شیری آذر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه بر اساس اسناد و منابع موجود تاریخی و مطالعات انجام گرفته آرامگاه شمس تبریزی ،پیر و مراد مولانا جلال الدین محمد بلخی در منطقه گجیل تبریز واقع شده است، افزود: «این آرامگاه اخیرأ پس از انجام مطالعات تاریخی و بررسی اسناد و منابع معتبر موجود توسط کارشناسان در تبریز شناسایی شده و به زودی نسبت به بازسازی و احیای آرامگاه شمس تبریزی اقدام خواهد شد».
سخنگوی شورای شهر تبریز در حالی این ادعا را کرد که پیش از این بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده بودند که آرمگاه شمس تبریز در شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی واقع شده است.
وی در همین زمینه افزود: «متأسفانه در سایه غفلت و سکوت تاریخی متولیان فرهنگ و تاریخ طی سال های گذشته و عدم مطالعه و تحقیق دقیق پیرامون این موضوع ادعا های بسیاری مبنی بر قرار داشتن آرامگاه شمس تبریزی در شهرها و حتی کشورهای دیگر مطرح شده ، اما شورای شهر و شهرداری تبریز قصد دارد بر اساس مستندات این واقعیت تاریخی را که آرامگاه واقعی شمس تبریزی در تبریز قرار دارد به اثبات برساند».
شیری آذر افزود: «به زودی مراحل احیا و بازسازی آرامگاه شمس تبریزی از سوی شهرداری آغاز خواهد شد».
این در حالی است که محمد علی موحد پژوهشگر ادبیات کهن فارسی و شمس‌شناس برجسته، در رابطه با گفته های عضو شورای شهر تبریز به فارس گفت: «آرامگاه مقتدای جلال‌الدین مولوی قطعاً در خوی واقع شده‌است و شاید مقبره شمس دیگری در تبریز کشف شده باشد».
این در حالی بیان می شود که آبان‌ماه سال گذشته پس از این‌که وجود آرامگاه شمس تبریزی در خوی به ظن قطعی رسید، همزمان با بزرگداشت هشتصدمین سال تولد جلال‌الدین مولوی، کنگره شمس با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و بسیاری از ادیبان و محققان برجسته کشور در شهرستان خوی برگزار شد.


لینک ثابت

بازدید : 531
[ پنجشنبه 12 فروردین 1395 ] [ 13:34 ] [ نویسنده : حاجی علی علیزاده ] | نظرات (0)
جمعه 10 بهمن 1393 :: نویسنده : معین رادمرد

خداوند124000 پیامبر را میان انسانها برای هدایت بشر مبعوث کرد که در قرآن اسم 25 تن از آن‌ها ذکر شده است.
کشوربزرگ ایران در هزاران سال پیش الگوی تمدن و پیشرفت برای سایر ملل بود و از طرفی با توجه به خصلت ایرانی‌ها که انسان‌های نوع دوست بودند مورد اقبال و علاقه دیگران قرار می‌گرفتند لذا عده‌ای از پیامبران الهی به سرزمین ایران اسلامی آمدند تا به اذن خدا، انسان‌ها را هدایت کرده و از خطر شرک نجات دهند.
در کشور ایران در 15 استان کشور 33 پیامبر و انبیای الهی  که شناخته ترهستند مدفون می باشندکه به تفکیک در استان‌های اصفهان و سمنان پنج تن، در قزوین چهار تن، در آذربایجان شرقی سه تن، در فارس، گلستان، همدان، خوزستان و مازندران هر کدام دو تن و در تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، لرستان و مرکزی واردبیل هر کدام یک پیامبر مدفون می‌باشند.

امامزادگان و پیامبران الهی که در کشور ما حضور دارند شجره‌نامه و نسب‌نامه مشخصی دارند، به عنوان مثال حضرت قیدار نبی (ع) به عنوان جد سی‌ام حضرت محمد (ص) در تاریخ ذکر شده و در کتاب تاریخ یعقوبی این‌گونه آمده است که حضرت اسماعیل 12 پسر داشت که بزرگ‌ترین آن‌ها حضرت قیدار بوده که پس از وفات حضرت اسماعیل و دفن او در حجر، قیدار جانشین پدر شد و مردم را به توحید دعوت کرد.
امامزادگان و انبیاء الهی بخشی از مواریث فرهنگی ایران هستند که متاسفانه از یاد رفته‌اند و سرمایه‌های عظیم داریم که پشت خاکستر زمان نهان شده‌اند.

مشهرترین ومعروف ترین پیامبر ایرانی حضرت زرتشت(ع)می باشد که به باورخیلی ازمردم آرامگاه ایشان در شهر بلخ می باشد که تاکنون ناشناخته باقی مانده است.



اسامی این انبیاء و پیامبران بزرگوار الهی که کشور ما میزبانشان است به ترتیب هراستان و فراوانی حضور آن‌ها در شهرها و استان‌های مختلف کشور به قرارزیرمی باشد:
•    1 استان آذربایجان شرقی
•    2 استان اصفهان
•    3 استان تهران
•    4 استان خراسان رضوی
•    5 استان خراسان شمالی
•    6 استان خوزستان
•    7 استان زنجان
•    8 استان سمنان
•    9 استان فارس
•    10 استان قزوین
•    11 استان گلستان
•    12 استان لرستان
•    13 استان مازندران
•    14 استان مرکزی
•    15 استان همدان

استان آذربایجان شرقی

1- حضرت جرجیس(ع)، شهرستان جلفا، روستای دره شام ـ گلفرخ، کلید داغی



2- حضرت یونس (ع) شهرستان: مرند



3-حضرت ارمیای نبی(ع) شهرستان هریس، بدوستان غربی، روستای جیغه



استان اصفهان

1- حضرت اشعیا (ع): شهرستان اصفهان؛ هاتف



2- حضرت یوشع (ع): گلستان شهدا



3- حضرت دانیال پیغمبر (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر
4- حضرت صالح (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر
5-  حضرت یحیی (ع) شهرستان گلپایگان روستای قالقان
6- پیامبران بنی اسرائیل - اصفهان، گورستان تاریخی تخت فولاد

استان تهران

1- حضرت لوط (ع) بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم، دهستان منجیل آباد، روستای محمدآباد پیغمبر



استان خراسان رضوی
1- حضرت شعیب پیغمبر(ع) شهرستان قوچان، روستای مزرج
استان خراسان شمالی
1-  حضرت ایوب (ع) شهرستان بجنورد، روستای ایوب
استان خوزستان
1- حضرت حزقیل (ع) شهرستان دزفول، خیابان شریعتی



2- حضرت دانیال نبی (ع) شهرستان شوش، خیابان امام خمینی



استان زنجان

1-  حضرت قیدار نبی (ع): شهرستان قیدار(خدابنده)



استان سمنان

1- حضرت سام(ع) وحضرت لام(ع) ، شهرستان سمنان، شمال شرقی سمنان



2- حضرت ارمیا (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا
3-  حضرت جرجیس (ع) شهرستان شاهرود، بیارجمند، خوارتوران
4- حضرت دانیال (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای سوداغلن
5- حضرت دانیال پیغمبر (ع) شهرستان شاهرود، روستای کالپوش

استان فارس
1- حضرت شیث پیغمبر (ع)، شهرستان فیروزآباد، روستای مهکویه سفلی
2- حضرت نوح نبی‌الله(ع) شهرستان ممسنی، روستای جاوید حجت‌آباد

استان قزوین
1-  چهار انبیاء(ع)یاپیغمبریه، شهرستان قزوین بخش مرکزی، خیابان پیغمبریه



2- حضرت ایوب(ع) وحضرت یوشع (ع)، شهرستان قزوین، بخش رویارالموت، روستای بالاروچ
3- حضرت خضر(ع) شهرستان قزوین، بخش رودبار الموت، روستای گازرخان
4- حضرت سام(ع) وحضرت جالوت (ع)، شهرستان قزوین، رودبار، روستای یکاکلایه علیا

استان گلستان
1- حضرت صالح پیغمبر(ع)، شهرستان گرگان، آق قلا، روستای آق قنبر
2- حضرت یعقوب (ع) شهرستان گرگان، آق قلا ـ روستای صحنه علیا

استان لرستان

1- حضرت داوود پیغمبر(ع)، شهرستان الیگودرز، ازنا، روستای داوود پیغمبر

استان مازندران
1-  ایوب پیغمبر (ع)، شهرستان تنکابن، شهر عباس آباد روستای پرچور
2- دانیال نبی (ع)، شهرستان تنکابن، سلمانشهر ـ دانیال

استان مرکزی

1- حضرت اشموئیل نبی‌الله (ع)شهرستان ساوه، بخش مرکزی روستای پیغمبر

استان همدان
1- حضرت حیقوق نبی (ع)، شهرستان تویسرکان، حبقوق نبی بلوار حبقوق



2-حضرت حجی پیامبر (ع)، شهرستان همدان، بازار فلسطین



دیگر پیامبران دفن شده در ایران كه اطلاع دقیقى از آنها نیست عبارتند از:
حضرت قادر در دهكده بابا ولى
حضرت روبیل,نزدیك رودخانه دزفول
حضرت یعقوب، در گرگان
حضرت ابراهیم خلیل در سوسنگرد
حضرت ایوب در دهكده بن لكناى تنكابن
حضرت باحزقیل در دزفول
حضرت اسحاق و اسماعیل در جاده دزفول به هفت تپه
حضرت صالح پیامبر در شوشتر
و حضرات سلام، سلوم، سهولى، القیا در قزوین.


 



لینک ثابت

بازدید : 837
[ یکشنبه 08 فروردین 1395 ] [ 18:40 ] [ نویسنده : حاجی علی علیزاده ] | نظرات (0)

امامزاده بهلول در شهرستان خوی

در مرکز شهر وبسیار جالب انسان را به یاد مشهد رضا می اندازد 

در منطقه ای به نام محله امامزاده خوی، سید بزرگواری از خاندان عصمت و طهارت آرمیده است، که انفاس قدسی‌اش سبب آبادانی آن منطقه وجوار رحمتش زیارتگاه عاشقان خاندان امامت است.امام زاده سید بهلول در سده چهارم هجری برای دوری جستن از دربار حاکمه وقت و نشر احکام و شریعت اسلامی به شهر خوی آمده و در این منطقه اقامت گزید.قاضی وقت خوی که وابسته به دستگاه خلافت بود، با سید بهلول و برادران و نزدیکانش رو به مخالفت گذاشته و با دسیسه‌ای وی را با ضربات تبر به شهادت می‌رساند.به استناد سنگ قبر مرمری که سال 1376 در این مکان کشف گردیده، وی با دو نسل، منسوب به امام علی النقی(ع) است که در سال 327 قمری پیکرش در این مکان دفن شده‌است.

امام زاده سید بهلول بزرگترین مکان زیارتی این شهر است و اکثر رجال مذهبی و سیاسی و نامی این شهر در این مکان مدفون هستند.نقل است جنازه این سید پس از قتل در این محل که گندم زاری بوده است به صورت شبانه و پنهانی مدفون گردیده بود.که کشاورز این مزرعه هنگام آبیاری آن متوجه می شود آب در قسمتی از زمین فرو نرفته و جمع می شود. کشاورز به موضوع حساس می شود و پس از کندن زمین ، به جنازه سید بهلول می رسد.

داخل حرم آیینه کاری و منقش کاری زیبایی به چشم می‌خورد.این بنای مذهبی تا کنون بیش از ۳ بار تجدید بنا و بازسازی گردیده است که آخرین بازسازی آن مربوط به سال ۱۳۶۷ شمسی می باشد 

امامزاده بهلولامامزاده بهلول

امامزاده بهلولامامزاده بهلولامامزاده بهلول

امامزاده بهلولامامزاده بهلول

امامزاده بهلول

امامزاده هادی

واقع در بغل امامزاده بهلول با مقبره گوچک وبسیار روح بخش وبا کنبد گوچک نمایان است

در شمال شرق امامزاده سید بهلول خوی، آرامگاهی کوچک ولی مجلل با دو مناره و گنبدی کوچک و آجرهای زیبا و آیینه کاری قرار دارد. این امامزاده مربوط به سید جلیل القدر "آقا میرهادی" و زیارتگاه عامه مردم است.

این بنا باز سازی شده و ساختمان جدیدی بر روی مقبره قدیمی ساخته شده است. همچنین دری مطلا (زراندود) و کنده کاری شده و مزین به آیات قرآن مجید در ورودی این آرامگاه نصب شده است.امامزاده هادی امامزاده بهلول

امامزاده هادی

 

امامزاده محمد

در شهرستان خوی در 200متر امامزاده بهلول در داخل یک گوچه و در داخل مسجد انصار الله واقع شده است

امامزاده محمد

بالا امامزاده

بالا امام زاده

مقبره شیخ نوایی

آرامگاه منور حضرت آخوند نوائی در جنوب غربی شهر خوی با دو مناره کاشی‎کاری شده و طاق و گنبدی طلایی رنگ و نمای منظری کاشی‎کاری در ابتدای بلوار شیخ نوائی قرار دارد.

این بقعه با یک ضریح بسیار زیبا و قلم کاری شده با نقش آیات الهی و گل و بوته که در اطراف این تربت مقدس قبور متبرکه علماء و برزگان شهرستان خوی آرام گرفته اند و این بنا با مساحتی 2000 متر و مربع با امکاناتی شامل مسجد، حسینه، زائرسرا، آشپزخانه، وضوخانه و سرویس بهداشتی زنانه و مردانه و سایر امکانات رفاهی را دارا می باشد و تقریباً اکثر مراسمات مذهبی و فرهنگی در سطح شهرستان بنا به موقعیتی که دارد در این مکان برگزار می گردد و به عنوان یکی از قطب های فرهنگی و گردشگری مذهبی خوی محسوب میشود و عزاداری و اجتماع با شکوه اربعین حسینی که همه ساله در میدان شیخ نوائی با انعکاس ملی برگزار می گردد، از برکات این آستان مقدس می باشد.

مرحوم حاج ملا زین العابدین نوائی معروف شیخ نوائی در سال 1179 ه.ق برابر 1144 ه.ش در روستای نوایی از توابع شهرستان خوی مقارن با حکومت کریم خان زند در ایران و حاکمیت احمد خان دنبلی در خوی چشم به جهان گشود. آخوند نوایی تحصیل علم و دانش را همراه باسیر و سلوک معنوی و تهذیب نفس در زادگاهش آغاز و پس از آن راهی حوزه علمیه اصفهان گردید و در محضر استادان و بزرگان آن شهر به شاگردی نشست و بعد از تحصیل معارف الهی و فقه آل محمد(ص) به زادگاه خویش مراجعت و مشغول تربیت نفوس مستعده گردید و پس عمری تلاش در راه کمال و معارف اهل بیت در 17ربیع الاول 1259ه.ق در سن هشتاد سالگی مقارن با حکومت محمد شاه قاجار به رحمت ابدی پیوست.

پیکر پاک وی با تجلیل و احترام مردم و علمای خوی تشییع و در قبرستان شهانق مشهور به ((قبرستان قوچلو)) سپرده شد. لازم به توضیح است که قبرستان قوچلوی شهانق در آن زمانها یکی از بزرگترین قبرستان های شهر خوی محسوب می شد که کمی بالاتر از هنرستان شهید رجایی شروع و دبیرستان صدیقه کبری و دبستان 9دی و هلال احمر را در بر میگیرد تا مرقد مطهر شیخ نوایی ادامه داشت که قبور بسیاری از علماء و صلحا به همراه 50 شهید ژاندارمری (مربوط به وقایع سالهای 1300 شهرستان خوی که در دفاع از این شهرستان به شهادت نائل شده اند در این قبرستان دفن شده اند) و بقعه حاج شیخ مهدی عرب که از زهاد زمان بود در جریان توسعه شهری در زمان رژیم پهلوی تخریب و اثری از آنان باقی نماند.

مردم شهرستان خوی کرامات زیادی در حال حیات و ممات مرحوم شیخ نوایی دیده و نقل کرده اند که معروفترن آنها، مراسم تشییع جنازه آن مرحوم می‎باشد بطوریکه نقل می کنند مرحوم وصیت میکند که همه اهالی شهر، کوچک و بزرگ در مراسم تشییع جنازه اش شرکت و این مراسم از بازار صورت گیرد و چنین هم میشود، در حدود بیست هزار نفر در تشییع جنازه آن مرحوم شرکت می کنند در حال مشغول دفن مرحوم زلزله هولناکی در شهر صورت می گیرد که شهر را با خاک یکسان می کند و کسانی که در شهر مانده بودند کشته و یا زخمی می شوند. این واقعه جانگداز در تاریخ 17ربیع الاول 1259ه.ق مصادف 28 فروردین 1221ه.ش بوده است.

علت اشتهار مزار شیخ نوایی به نقل از سید محسن هدایت خویی از مرحوم حاج ملاعلی روضه خان با این مضمون چنین نقل می کند: یک نفر از اهالی ماکو هنگام عبور از نزدیک این قبرستان چندین بار با صدای حزن انگیزی این بیت شعر از یکی قبور شنیده می شود.

” دادی به حسن آب و ندادی به حسین از دادن و از ندادنت داد فلک ”

این قضیه را به مردم شهر بازگو می کند و بعد از آن مردم دسته دسته به زیارت قبر این بزرگوار می آمدند. بعد ظهور این کرامت گنبدی بالای مزارش احداث نمودند و سنگ قبری که در آن مشخصات و تاریخ وفات و تولد در آن کنده کاری شده نصب کردند. سپس به همت عالم فرزانه مرحوم حاج شیخ جابر فاضلی مجددا تجدید بنا می گردد و با گذشت زمان و توجه هر چه بیشتر مردم به آن مزار مبارک، عالم طراز اول شهر، مرحوم حاج شیخ جلیل هنرور به کمک هیات امنا و اهالی شهرستان خوی بنای با شکوهی به بنای قبلی احداث می کنند و در سال 1372این بنا مورد بهره برداری قرار می گیرد.

شیخ نوای

شیخ نوای

مقبره شیخ نوایی

شیخ نوای

شیخ نوای

شیخ نوای

مقبره شیخ نوایی

مقبره شیخ نوایی

مقبره آل یعقوب

این مقبره در خیابان طالقانی روبروی ضلع غربی بازار قدیمی خوی و در داخل باقت قدیمی شهر قرار دارد این بنا دارای سه در ورودی یکی از داخل کوچه‌ای که مقبره در آن واقع است و دو تای دیگر مشرف به خیابان طالقانی می‌باشد و مناره رفیعی است از آجر و یک گنبد کوتاه با روپوش فلونی.

این مقبره شبستانی دارد که پنجره‌های آن مشرف به حیاط مقبره است و در کنار آن اتاقی است و در کنار آن اتاقی است که سقف آن دارای گنبدی می‌باشد که در زیر گنبد ضریح وجود دارد و محوطه آن آیینه کاری شده که فعلاً این آینه‌ها کدر شده‌اند و زیبایی آن به چشم نمی‌خورد.

دیوارهای اتاق اصلی در قسمت زیرین با کاشی‌های رنگارنگ پوشیده شده و در پیشانی پنجره‌ای شرف به خیابان دارد و در حیاط کتیبه‌هایی از آیات قرآن و نقوش شیر و خورشید با کاشی‌های الوان جلب توجه می‌کند، یک اتاق دیگری نیز در ضلع جنوبی وجود دارد که در آن فرزندان و اقوام آل یعقوب مدفون شده‌اند.

در داخل مقبره سنگی بر دیوار وجود دارد که مردم بنا به اعتقاداتی که دارند نیت می‌کنند و مهر به آن می‌چسبانند، اگر مهر به سنگ چسبید حاجت آنها برآورده می‌شود.

ماورا

مقبره آل یعقوب

ماورا 

ماورا

مقبره شمس تبریزی


لینک ثابت

بازدید : 815
[ پنجشنبه 05 فروردین 1395 ] [ 17:38 ] [ نویسنده : حاجی علی علیزاده ] | نظرات (0)
:: تعداد صفحات : 19
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 صفحه بعد


.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب نوراندیشان
  • وب دنــــش آموزان کـــیـــش
  • وب لایک
  • وب موزیک سی تی