سینه زنی در موقعه آمدن هیئت ارلانیهای مقیم مرند وشاخصی
شبیه خوانی روستای بزرگ ارلان
عاشورا در روستای باغلار ارلان
لینک ثابت
بازدید : 425
اکثر شما دوستان با این گیاه آشنا هستین
امروز میخواهیم مشخصات کلی در مورد این گیاه به شما داده و خواص دارویی این گیاه را بیان کنیم و مهمتر از همه این که کجا میتونین این گیاه رو پیدا کنین
نام ترکی: داغ قارپوزی
نام فارسی : هندوانه ابوجهل
نام کردی: خیاروک
نام علمی : Citrullus colocynthis
نام انگلیسی : Bitter cucumbe
خواص درمانی وموارد مصرف :
در موارد ضعف اعمال روده، بیماریهای کبدی به کار می رود. از خواص مهم دیگر این گیاه می توان به اثر ضد ویروسی، میکروبی و ضد سرطان آن، بالا بردن مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی ، خاصیت ضد نفخ ، تحریک و تقویت کبد و ضد عفونی کردن کلیه و بواسیر و رماتیسم و شستشوی روده اشاره کرد. . نتایج تحقیقات حاکی از آن است که عصاره تام گیاه هندوانه ابوجهل ممکن است برای مهار رشد و از بین بردن برخی از سلولهای سرطانی نظیر حنجره، مؤثر باشد. تحقیقات اخیر نشانگر آن است که مصرف گیاه هندوانه ابوجهل همراه با اشعه رادیو اکتیو دارای اثرات متوقف کنندگی در رشد تومورهای سرطانی میباشد. گفتنی است، اخیراً نیز پودر گیاه هندوانه ابوجهل به عنوان ترکیب درمان کننده بیماریهای قند و دیابت مصرف میشود.
هندوانه ابوجهل مسمومیت ها را بر طرف می کند. درضمن ترشی داغ قارپوزی طرفداران خیلی زیادی داره.
محل رویش داغ قارپوزی در روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان:
این گیاه مقاوت بسیار بالایی در برابر گرما و کم آبی دارد و معمولا در مناطق خشک و بیابانی می روید.
مهم ترین نقطه ای که این گیاه را در روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان میتونید پیدا کنید منطقه تمه چی هست که همه هم روستایی های عزیز این منطقه رو میشناسند ولی باز من آدرس دقیق این منطقه رو مینویسم
منطقه تمه چی در قسمت غربی روستای باغلار ارلان می باشد که براحتی میتوان از راه گاز واقع در کشکسرای به این منطقه رفت، راه گاز دقیقا از مرکز این منطقه رد می شود. از طریق جاده بین المللی مرند-خوی نیز میشه به این منطقه رفت.
لینک ثابت
بازدید : 375
امامزاده سید ابراهیم در میان جاده کاروانا و ورزقان در بالای تپه کوچگ با منظره بسیار دیدنی درست در بغل جاده اصلی قرار دارد با اتاقهای برای استراحت وبا آب وهوای دلپذیر منتظر مهمانان می باشد
امامزاده سید محمد در نوجه مهر واقع در شهر سیه رود نرسیده به روستای کردشت جاده به طرف کاروانا می رود بعد از جاده اصلی بغل سد ارس تقریبا 4 کیلومتر فاصله دارد در پائین روستای نوجه مهر در دره بزرگی قراردارد این امامزاده بامناظر بسیار دیدنی وبا اتاقهای بسیار زیاد برای استراحت در خدمت مهمانان عزیز می باشد
امامزاده سید جلال در یکند مرند راه آن هم از یکند که به گاز می رود هست و هم از شهرک ولی عصر می باشد که هر دو طرف خاکی می باشد
قره بلاغ از روستاهای شهرستان مرند می باشد امامزاده در سمت مشرق روستا ودر بالای تپه قرار دارد تقریبا 500متراز جاده اصلی مرند به جلفا فاصله دارد روستای کوچکی است وزیبا از جاده دیده می شود
امامزاده ابراهیم در یالدر مرند
امامزاده وآبشار در کوه کمر شهرستان مرند بسیار دیدنی می باشد6-یالقوز بابا در یالقوز اقاج
گورکن یک حیوان است که برای رفع گرسنگی خویش گورهارا می کند واز جست آن استفاده می کنند حالا بعضی از مردم گورها را می کنند چرااینها هم گرسنه هستند بعضی از این گور کن ها به جست 100 ساله یا بیشتر از آن هم رحم نمی کنند بعد از کندن جست را ول می کنند به امان خدا نمی دانم به دنبال چی هستند یا کی هستند این هم یکی از قبرها هست که هیچ وقت سلامت نمانده خدا رحمت کند یالقوز بابا محل عاشقان یالقوز بابا می باشد در تقریبا 10کیلو متر مرند 3یا4 کیلومتر یالقوزآغاج در جنوب آن قرار دارد بعضی از روستایان اطراف مرند برای زیارت این قبر می روند
8-امامزاده سید حمزه در تبریزدرجنب مقبر شعرا استاد شهریار هست بسیار با شگوه وبا عظمت
9-ابولفضل اوجاقی در خوی جای دور از شهرستان خوی در دامنه کوه قرار دارد راهش اسفالت می باشد هر روز هزاران نفر برای دیدن این مکان مذهبی به این مکان می روند تا آب وهوای عوض کنند وعبادتی به جا آورند
10-امامزاده سید اسماعیل زاویه در روستای زاویه چند کیلومتری شهرستان علمدار گرگر
لینک ثابت
بازدید : 610
ارلان کندی
گل گوزلیم ارلانی سیراله باغ باغچانی گز شیرین شیرین
چشملردن دوری سولار آخندا هردن شیزه ورار قاز شیرین شیرین
گوزل انسانداری ادبدن دولی محبتی باخار گوز شیرین شیرین
یملی میوسی اریک گردگان دریب بشقابلارا دوز شیرین شیرین
گوزل سدی آبشاری بندی وار گزیب دولاناسیز سیز شیرین شیرین
یوود پنیر جورطان ساری یاغ قورود چاناخلاردا از شیرین شیرین
صفالدی داغ درنین دوشلری درر آش طرسی قیز شیرین شیرین
اورسین قصد ادیب کندی اوزونع چخیب دولاناخ بیز شیرین شیرین
علی اوغلی الله سنی یورماسن المین تعریفین یاز شیرین شیرین
شاعرجوان روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان آقای محمد مرادی
لینک ثابت
بازدید : 392
از تاریخ 21 ذی الحجه در مرند بعد از نماز مغرب وعشاء مراسم شاخسی در رفع آباد مرند شروع شده است از همان زمان در روستاهای اطراف مرند هم شروع شده است از اول محرم سینه زنی در مرند واطراف مرند شروع خواهد شد 8محرم در روستای محبوبآباد مرند مهمانی عمومی برای مهمانان امام حسین (ع) در هر خانه نهار می دهند تقریبا در هر خانه 50 نفر مهمان می باشد با جان و دل از مهمانان پذیرای می کنند
در روز 9محرم یا تاسوعای حسینی به همین روش در انعمه مهمانی می دهند و در باغلار ارلان هم در تاسوعای حسینی به همین روش به خاطر امام حسین مهمانی می دهند
تاسورای حسینی در روستای باغلار ارلان
ولی در روز عاشورا همه در محله وروستای خود مهمانی می دهند
هرکس به یک راهی در راه امام حسین (ع) خدمت می کنند بچه ها هم با حمل پرچم ودر یافت نذری در راه امام حسین خدمت می کنند
از مهمترین آئینهای عزاداری در استان آذربایجانشرقی میتوان به:
1) دستههای شاه حسین گویان (شاه حسین، وای حسین)
2) علم بندی
3) مراسم “حجله قاسم(ع)”
4) مراسم “شمع پای لاماخ” (توزیع شمع)
5) مراسم “خیمه سوزانی”
6) مراسم “اللهم لبیک”
7) مراسم “گرداندن اسب ذوالجناح”
8) مراسم “شبیه خوانی”
9) مراسم “احسان و نذری” و… اشاره کرد.
درادامه مروری هر چند کوتاه به این آئینها خواهیم داشت:
دستههای عزاداری شاه حسین گویان
دسته های شاخسی واخسی
این مراسم پیشدرآمد تشکیل هیاتهای عزادار محرم در آذربایجانشرقی است که مرکب از جوانان و ریشسفیدان این استان میباشد که به طور جداگانه ساعاتی قبل از غروب آفتاب در نزدیکی مسجد یا تکیه جمع میشوند.
در این مراسم عزاداری، عاشقان حسین(ع) ابتدا در دو ردیف مجزا قرار گرفته و با دست راست چوبدستی را که نمادی از شمشیر است در دست گرفته و با دست چپ حلقه در کمر نفر بعدی میزنند و سپس نوحه مخصوص خوانده وبا حرکات ریتمیک پاها و دستها،نوحهخوانی میکنند.
در این آئین معمولا اولین بار سردسته چندین بار با صدای بلند یا حسین را میگوید تا به اصطلاح دم گرفته شود.
از نمونه اشعار این مراسم میتوان به این اشعار اشاره کرد:
یا حسین وای حسین
یا حسین شاه حسین
و…
این ترکیب تا شبهای اول محرم به این شکل صورت میگیرد و از شبهای پنجم به بعد دستهگردانی به صورت گردشی در محلات شروع می شود.
زمان شروع هیاتها زمانی است که چندین هیات به هم برخورد مینمایند و با فریادهای بلند “یا حسین”،” وای حسین”، “حیدر-صفدر”، “حسینم وای حسینم وای” شنیده میشود.
البته امروزه برای تهیج بیشتر گروههای شاه حسین گویان از ادوات موسیقی نظیر طبل و سنج نیز استفاده می شود.
این مراسم از آنجایی مهم جلوه میکند که در هیچ کجا دنیا به غیر از استانهای آذرینشین کشور از جمله آذربایجانشرقی برگزار نمیشود.
از مهمترین اشعاری که در این آئین به گوش میرسد: صدای دلنشین مردمانی است که یک صدا فریاد میزنند:
“حسین یئرلر آغلار گویلر آغلار
رسول مصطفی پیغمبر آغلار
الم آغلار، شر آغلار، لشکر آغلار
سوآغلار، قاتل آغلار خنجر آغلار
معنی:
به حال حسین زمینها و آسمانها گریه میکند
رسول مصطفی حضرت پیغمبر گریه میکند
علم و شیر و لشکر گریه میکند
آب و قاتل و خنجر گریه میکند.”
علمبندی آئین سنتی علمبندی به صورت کاملا سنتی در استان آذربایجان شرقی در سومین روز محرم و در شهر مراغه واقع در محله دروازه مراغه برپا میشود که هر سال بازدیدکنندگان مخصوص خود را دارد.
علم مراغه تقریبا 50 متر است که توسط سرپرست هیاتهای مراغه با انواع پارچهها و روسریها نصب میگردد.
بعد از نصب پارچهها و استحکام بخشی علم توسط سپرها، چند نفر از بالا بر استفاده کرده و مابقی دستمالها را بر روی آن نصب میکنند، در حین نصب علمها هزاران راس گوسفند زیر پای علم قربانی میشود و هرکس نذری داشته باشد در این روز و در بین اهالی حاضر پخش میکند.
فرق نمیکند چه چیزی نذر کرده باشند، هر چه که است نذر امام حسین(ع) است، از چای و خرما گرفته تا نان و پنیر.
این رسم از آئینهای کهن شهرستان مراغه است و تقریبا این علم تا اربعین حسینی به همان صورت باقیمانده و 28 ماه صفر با سینهزنی و نوحهخوانی هیاتها واچیده میشود.
مراسم حجله حضرت قاسم(ع)
این حجله در آن شب با حضور حاضران سینهزن و زنجیرزنان آماده میگردد و بعد از آن شب برای گردش درمحلات تا شب عاشورا میگردانند.
مراسم “شمع پای لاماخ” (توزیع شمع) این مراسم در غروب روز نهم محرم (تاسوعا) در اکثر نقاط آذربایجانشرقی برگزار میشود.
براساس آئین عزاداری هر کسی که در طول سال برای گشودن بخت و گرفتن حاجت نذر کرده است در چنین شبی به درب 41 مسجد میرود و در هر کدام یک شمع روشن میکند.
معمولا صاحبان هیاتها از قبل جایگاهی را به این منظور مشخص میکنند که محل افروختن شمع است. در این آئین رسم است که حاجتمندان با پای برهنه این رسم را انجام میدهند.
معمولا جایگاهی که محل افروختن شمع است بعد از نماز مغرب و عشا محل سینهزدن هیات است و شاید این کار به دلیل روشنایی باشد که در گرو شمع بوده است، چرا که در سابق روشنایی هیاتها به این طریق تامین میشده است.
مراسم خیمه سوزانی این رسم در اکثر نقاط آذربایجانشرقی و در ظهر روز عاشورا قبل از نماز ظهر و عصر برگزار میشود.
این آئین برگرفته از آتش زدن خیمههای امام حسین(ع) در روز عاشورا است.
بعد از اجرای این آئین حاضرین با صدای بلند و گریه فریاد میزنند: “قتیل کسیلدی” (مقتول بریده شد).
اکثرا در نقاطی که شبیهخوانی برگزار میشود، مراسم سوزاندن خیمه با تعزیه این مراسم توام میگردد و برای تهیج بیشتر مردم و حاضرین تعدادی شبیهخوان کودک را در صحنه نمایش در حال فرار و شیون قرار میدهند تا تاثیر آن ملموستر گردد.
مراسم اللهم لبیک این مراسم نیز یکی از آئینهای بینظیر در شهر مراغه یکی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی میباشد.
موعد این آئین صبح روز عاشورا است، براساس این رسم دستههای سینهزن و عزاداران قبل از طلوع آفتاب دسته دسته در حالی که کفن بر تن یا حوالهای به نشانه احرام بر بدن پوشیدهاند به حسینیه حاج غفار مراغه میرسند.
بعد از ادای نماز صبحگاه عاشورا در صورتیکه صورتها را گل و خاکستر مالیدهاند با پای برهنه دو ردیف تشکیل میدهند.
سردسته این هیات ابتدا با لعنت گفتن بر ظالمان و آل یزیدیان و «بیشباد گفتن» حاضرین را آماده میکند و سپس کمکم ورد و دعای مخصوص را میخواند با این مضمون “الله، الله-حسین واویلا” کمکم که شور و شوق مردم را مجذوب کرد مردم با هیجان به حالت هروله مانند حرکت در صفا و مروه به جوشش آمده و در حالی که با هر ورد گفتن به سر میکوبند در فواصل معین ورد “اللهم لبیک یا حسین” را نیز میخوانند یعنی ای حسین ما برای بیعت آمدهایم.
این مردم با گردش نقاط مختلف شهر تا حوالی ظهر ادامه مییابد و در مسیر نیز قربانیهای زیادی ذبح میشود که همه آنها به آشپزخانه حضرتش برای اطعام عزاداران اهدا میشود.
گرداندن اسب ذوالجناح بازگشت اسب بی سرنشین در دشت کربلا یکی از غمانگیزترین صحنههایی عاشورا است که به صورت نمادین در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی بازآفرینی میشود.
برای این منظور اسب سفید رنگی که مجهز به پارچههای سبز و سفید است در حالیکه آغشته به خون کردهاند به آن تیرو پیکانهای چوبی نیز متصل مینمایند و بعضا کبوترهای خونینبال را هم سوار بر اسب کرده و در بین دستهی عزاداران میگردانند.
مردان و زنان به احترام ذوالجناح دور این اسب جمع شده و پارچههای سبز رنگی که به آن وصل کرده بودند را به عنوان تبرک به خانه میبرند.
شبیهخوانی یا تعزیهخوانی مجموعهای از نمایشهای نمادین و یادآوریکننده وقایع کربلاست که در طول دهه محرم و ماه محرم و صفر در اغلب نقاط استان آذربایجانشرقی برگزار میشود.
معمولا در هر روز از دهه اول محرم به یکی از نمایشهای (ورود حضرت ابالفضل(ع) به کنار رود فرات تا شهادت وی، شهادت حضرت علیاکبر(ع) توبه حر، شهادت حضرت علیاصغر(ع)، شهادت امام حسین(ع) و…) اجرا میشود.
احسان و نذورات ماه محرم همانند سایر نقاط ایران مردم آذربایجانشرقی نیز با فرا رسیدن ماه محرم اقدام به احسان نذورات میکنند.
مردم آذربایجانشرقی عقیده ویژهای به اطعام از سفر اباعبدالله الحسین دارند و معمولا از غذای پخته شده نذری برای تبرک و شفای بیماران به تبرک استفاده میکنند.
مساجد عمدتا در دهه اول به طبخ غذاهای نذری نظیر آبگوشت و پلو یا مرغ مبادرت میورزند، بعضی از خانهها نیز بنا به یک سنت دیرینه و عمدتا موروثی روزهای خاص احسان میدهند.
پخش شربت، شیرینی، انواع نانها و شیر گرم،چای و به تازگی انواع ساندویج نیز در زمره نذورات است.
قربانی کردن گوسفند نیز زیر پای علمها و هیاتها نیز از دیرباز ریشه در فرهنگ آذربایجانشرقی دارد.
بعضی از خانهها هیاتهای خود را برای صرف صبحانهای مفصل مرکب از سرشیر، ماست،کره، شیر و انواع مرباها و نانهای روغنی و مغزدار دعوت مینمایند بعضیها هم برای ناهار تدارک دارند.
همچنین در این دو ماه بساط سفرههای نذری حضرت عباس (ع) و فاطمه زهرا (س) و سایر ائمه توسط حاجتمندان که حاجت روا شدهند متداول است.
یکی از نذورات این ماه گدایی روز عاشورا است و کسی که روی پوشیده است با روی سیاه همانند سائلین از مردم سائلی میکند، نشانه مشخصه این نذر جمع کنی پای برهنه بودن فرد است اگر حاجتروا باشد سال آینده همان مقدار پول جمع شده را احسان میکند.
مراسم عزاداری مخصوص بازار تبریز از دیگر مراسمات مهم عزاداری مردم استان آذربایجانشرقی عزداری هیئت بازاریان تبریز می باشد که با حضور دستههای مختلف عزاداری برگزار می شود.بازار مسقف تبریز از دیرباز کانون و میعادگاه عزاداری اصیل و سنتی مردم این شهر در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده است که با وجود گذشت سال ها از این موضوع، هنوز با رغبت و استقبال بی نظیر مردم روبروست.
آئینهای سوگواری محرم در بازار تبریز به مدت پنج روز از هشتم تا 12 محرم و براساس قرعه کشی نیروی انتظامی براساس نام محلات موجود در این شهر انجام می شود.
در حال حاضر حدود 35 محله در تبریز وجود دارد که عزاداران حسینی این محلات در قالب دسته های سینه زنی با دو عنوان و شیوه عرب و عجم و زنجیرزنی با بیرقها و علمهای مخصوص به خود که هر کدام دارای نقوش و شکلهای خاصی است در بازار حضور می یابند.
سرخاب، دوچی(شتربان)، خیاوان (خیابان)، نوبار(نوبر)، ورجی باشی، سیلاب، اهراب، قرهآغاج، لیلاوا و باغمیشه از جمله محلاتی هستند که از دیرباز دستههای مختلف حسینی آنها در بازار با شور و شکوه خاصی همراه بوده و اغلب مردم برای مشاهده عزاداریهای این محلات تا ساعتها منتظر آنها میمانند.
روزهای تاسوعا و عاشورا عزاداری در بازار تبریز به قدری با شکوه و با عظمت برگزار میشود که کمتر کسی را در این شهر میتوان یافت که بعد از ظهر این روزهای خاص در بازار حضور نیابد.
شلوغی بازار مسقف و تاریخی تبریز در این روزها به قدری است که بارها و بارها برخی از دستههای سیاه پوش حسینی از هم جدا شده و فشار جمعیت مانع از ادامه عزاداریها میشود.
شیوه عزاداری در بازار تبریز با گذشت زمانهای بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده است که همین امر یکی از دلایل بسیار مهم رغبت مردم به حضور در این مکان است.
در طول برگزاری پنج روزه آیینهای سوگواری در بازار تبریز، اکثریت مغازههای واقع شده در مسیر به روی عزاداران حسینی باز بوده و در آنها با چای، نان و پنیر و ساندویچ از مردم پذیرایی میشود.
عزاداریهای بازار تبریز در برخی از روزها از جمله تاسوعا و عاشورا تا پاسی از شب ادامه مییابد که حضور اقشار مختلف از کودکان خردسال گرفته تا پیرمردان بسیار جالب و قابل توجه است.
حضور محلات مختلف در این مکان به نوعی جنب و جوش خاصی را در میان هیاتهای عزاداری هر محله به وجود میآورد به گونهای که جوانان هر محله از ساعات بعد از ظهر خود را آماده حضور در بازار میکنند.
عزاداران حسینی از در صندوقچی بازار وارد بازار شده، با گذر از قسمتهای مختلف بازار از جمله بازار صادقیه، بازار مسگرها، بازار دلالان، بازار کلاهفروشان و بازار قندفروشان، وارد تیمچه مظفریه شده، در این تیمچه به عزاداری خود پایان میدهند.
مردم استان آذربایجانشرقی همانند سایر استانهای ایران اسلامی در حالی به عزاداری و بزرگداشت دهه اول محرمالحرام میپردازند که عشق و ارادت آنها از روی اخلاص بوده و با علم بر اینکه همین مراسمات اسلام را پایدار کرده است ادامه پیدا میکند.
علم دستمالی متعلق به روستای اسفنجان اسکو، توغ عزاداری روستای خشکناب هریس، توغ عزاداری روستای تازه کند هریس، علم عزاداری روستای لیوارجان جلفا و دو علم موسوم به حضرت عباس روستاهای زاویه و سیه سران شهرستان جلفا تعدادی از توغ وعلم های این موزه را تشکیل می دهند.
علامت عزاداری(بایراق) روستای آرباطان هریس، علامت عزاداری موسوم به حجله قاسم هشترود، علامت عزاداری مراغه و توغ شهر بخشایش شهرستان هریس دیگر توغ وعلم های نگهداری شده در موزه محرم هستند.
علم های این منطقه با پارچه های رنگی کلاغه ای، شال و روسری آذین بندی شده و از دیرباز در تزئین این علم های عزاداری کمتر از پارچه های مشکی استفاده می شده است.
رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی اظهار داشت: این پارچه ها معمولا به صورت نذورات مردمی بوده که به روی علم ها بسته می شد و در صورت زیاد بودن پارچه ها، هیئت امنای آن محله یا مسجد پارچه ها را گشوده و برای انجام مراسم مذهبی تکیه یا مسجد به فروش می رساندند.
زمان آذین بندی علم ها در نقاط مختلف آذربایجان شرقی متفاوت است اما معمولا این مراسم از پنجم ماه محرم یا شب تاسوعا انجام می شود و علم واچینی نیز بعد از 28 ماه صفر صورت می گیرد.
علم های بنامی در شهرستانهای مراغه، عجب شیر، بناب، هریس، جلفا، اسکو و آذرشهر وجود دارد که هر ساله در ماه محرم به ویژه روز عاشورا مقابل هیئت های مذهبی گردانیده می شوند.
علاوه بر شهرستان ها، 13 محله قدیمی تبریز علم های معروفی دارند که هیئت های مذهبی و علم ها به نام همان محله نامگذاری شده اند که یکی از معروفترین علم های استان علم محله امیرخیزی تبریز است.
نخستین علم ها از چوب درخت سرو که نماد استقامت و پایداری است ساخته شده بودند و با توجه به اینکه علم را نمادی از حضرت ابولفضل(ع) می دانند اغلب آنها به این نام منسوب هستند.
توغ نیز از زمان سلجوقیان در جنگ ها به دست فرماندهان حمل می شده که از زمان صفویه با رسمی شدن مذهب تشیع در ایران، به عنوان یک نماد وارد مراسم عزاداری محرم شد.
توغ واژه ای ترکی و به معنای بیرق است که از یک تیغه به نام سرتوغ و زبانه فولادی بلندی تشکیل شده که روی صندوقچه فلزی کوچک ضریح مانندی بر پایه چوب یا فلز به شکل چلیپا استوار می شود.
توغ دارای تیغه گلابی شکل یا سرو مانندی است که روی آن آیات قرآنی و جملات دعایی به خصوص آیه انا فتحنا حکاکی شده و در مراسم توغ گردانی مانند محله پاسکوویچ آذرشهر در صبحگاه تاسوعا گرداندی می
لینک ثابت
بازدید : 885
دعای مختصر ومفید
این کلمات را حضرت امیر مؤمنان (ع) به شخصی که دعای مفصلی می خواند تعلیم فرمود :
اَلحَمدُ ِللهِ عَلی کُلِّ نِعمَة
وَاَسعَلُ أللهَ مِن کُلِّ خَیرٍ
وَ أَعُوذُ بِاللهِ مِن کُلِّ شَرِّ
وَ أَستَغفِرُ اللهَ مِن کُلِّ ذَنبٍ
از حضرت آیت الله آقا میرزا علی اکبر آقا مرندی
تهیه و تنظیم: محمد علیزاده
لینک ثابت
بازدید : 361
حسینیه ارلان بزرگ در دست ساختن هست امیدواریم امسال در عاشورای حسینی پول بیشتری جمع شده باشد و این حسینیه و حسینیه ارلانیهای مقیم مرند تکمیل شود وآنهای که می خواهند از آن استفاده کنند در مراسمات مذهبی بتوانند استفاده نمایند هر کس کمک کند برای رضای خدا کار خوب وخداپسندانه کرده است خداوند اجر دهد
لینک ثابت
بازدید : 195
۹۱/۸/۱۹ علمدار(۳۱۱۳) از روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان
علمدار (۳۱۱۳) N 38 20’ ۵۱٫۲” –E45 30’ ۴۳٫۷”
۱۹/۸/۹۱
اعضاء شرکت کننده در برنامه:
۱-ساسان جلالی ۲- جواد چوپانی ۳- رحمان ابراهیمی ۴- محمد مهامی ۵- حسن نصیری ۶- احد شیخ زاده ۷ – آرش انتصاری ۸ –وحید حیدری (سرپرست)
قله علمدار یکی از قلل بالای 3155 متر در منطقه سرسبز میشو در روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان محسوب می شود که بلندترین قله همین قله ،یعنی علمدار می باشد. بر فراز این قله بنا بر اعتقادات مردم هر ساله برنامه های مخصوصی مذهبی برگزار میشود که از آن جمله قربانی کردن و دعا ونیایش می باشد و چون این مراسمات در این کوه بسیا ر پر رونق می باشد ، بر فراز این قله جان پناههای مخصوص و آشپزخانه و موارد دیگری ساخته شده و به قله کوه جلوه یک اردوگاه داده تا کوه ، و به دلیل تردد زیاد کوهنوردان و برگزار کنندگان مراسم مسیر دستیابی به این قله هموار و پاکوب و ساده میباشد ، اما به دلیل طول مسافت زیاد حدود ۸ کیلومتر از پای کوه تا قله نیاز به قدرت بدنی و استقامت می باشد
روش دستیابی به کوه علمدار از دو مسیر عمومی میباشد ۱- روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان ۲ – روستای الماس
گروه این بار مسیر روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان را انتخاب کرد و برای رسیدن به روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان به این طریق عمل کردیم ، بعد از عبور از شهر مرند به سمت خوی رفتیم و به شهر کشکسرای رسیدیم در مسیر در سمت جنوب جاده یک کوه مخروطی شکل به چشم می خورد اسم این کوه“ قچی قالاسی“روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان می باشد ،در واقع برای رسیدن به روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان باید از پای این کوه عبور کنیم ، در شهر کشکسرای به خیابان بهارستان وارد می شویم و مسیر را ادامه می دهیم تابلوی راهنمای روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان در هیچ جا نصب نشده است و خیابان بهارستان به روستا منتهی می شود ، در طول مسیر و در پای “قچی قالاسی“ همواره پیچهای بسیار خطرناک وجود دارد و که حتی به ۳۶۰ درجه هم می رسد و در طول جاده هیچ خط کشی و هیچ نوع علایم راهنمایی و رانندگی نصب نشده است ودر برخی مناطق خطرناک گارد ریل نیز موجود نمی باشد ، پس همواره ، احتیاط ، احتیاط ، احتیاط را فراموش نکنیم.
بعد از رسیدن به روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان به داخل روستا ادامه مسیر می دهیم تا به یک محوطه باز و شبیه میدان می رسیم که در روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان به آن چشمه و یا مرگز روستای ارلان" target="_blank">روستای ارلان می گویند در اینجا نانوایی و بقالی و سرویس بهداشتی موجود می باشد که میتوانیم نیازهای گروه را بر آورده کنیم ، در موقع ورود به میدان در همان بدو ورود در سمت راست کوچه ای هست که مسیر ما به پای کوه می باشد بعد از عبور از روستا به سد خاکی میرسیم که با انحراف به سمت چپ و عبور از یک سربالایی خاکی به محیطی خواهیم رسید که کمی عرضتر می باشد و محل مناسبی برای توقف وسیله نقلیه می باشد مختصات این محل N 38 23’ ۰۴٫۷” – E45 32’ ۳۴٫۵” و ارتفاع ۱۸۶۶ متر می باشد.
بهتر است که برای ابتدای برنامه همراه خود آب آشامیدنی برای درست کردن چای همرام داشته باشیم چون دسترسی به چشمه که در میان باغها موجود میباشد کمی مشکل هست بعد از صرف صبحانه کوهنوردی آغاز می شود و یک مسیر ماشین رو خاکی پیش روی ما هست که با یک دوراهی در ابتدا مواجه می شویم مسیر سمت راست مسیر عمومی و ساده تر می باشد در طول مسیر همواره در مسیر ماشین رو هستیم و در منطقه ای مسیر ماشین رو به پایین دره وبه روستای دیگری میرود که ما باید در این محل به سمت خط الراس تغییر مسیر دهیم و وارد پا کوب می شویم مختصات این سه راهی N38 22’۳۴٫۷”- E 45 31’ ۴۴٫۲” و ارتفاع۲۱۹۶ متر می باشد، در طول مسیر یک چشمه وجود دارد که آن هم در پای قله و حدود ۵۰۰ متر مانده به قله می باشد مختصات این چشمه N38 20’ ۵۶٫۲” – E45 31’ ۲۳٫۳” , و ارتفاع ۲۹۶۵ مترمیباشد، پس باید مقدار ذخیره آب را در نظر داشته باشیم. چشمه آب پای قله بسیار خنک هست و ممکن هست با نوشیدن یکباره آب این چشمه دچار بیماری بشویم بهتر است توجه بیشتری شود برای دسترسی از پای قله تا قله حدود ۸کیلومتر مسیر در ۴ ساعت زمان طی شد بهتر است قدرت فیزیکی اعضاء شرکت کننده در نظر گرفته شود تا توقف کمتر و سرعت حرکت گروه بالاتر باشد تا این زمان کاهش یابددر مجموع ۱۶ کیلومتر کوهپیمایی را برای این برنامه در نظر داشته باشیم و دراین فصل (پاییز) وزش شدید باد و کاهش دما در قله را خواهیم داشت ، لوازم مقابله با این پدیده را همواره همراه داشته باشیم .
نوشته شده توسط: رحمان ابراهیمی
نقاط و ارتفاع ثبت شده با ستفاده از GPS GARMIN ETRAX 30 می باشد.
در پایین با استفاده از نقشه هوایی گوگل طول مسیر طی شده مشخص می باشد.
لینک ثابت
بازدید : 194